tisdag 18 november 2008

Svenska Dagbladet goes comics

Nja, inte riktigt men det finns en hel del serierelaterat på nätversionen idag. Det finns ett webb-tv klipp om Musse Pigg som fyller 80 år. Jag gillar verkligen de tecknade kortfilmerna med Musse Pigg från 20- och 30-talet. De svartvita har samlats i samlingarna Mickey Mouse in black and white 1 & 2 och även de i färg finns samlade på dvd. Jag kan rekommendera dem.

Det finns även ett quiz om Spirou som fyller 70 år. Det är 15 frågor om killen i piccolo-outfit och hans kompanjoner. Själv fick jag 13 av 15 vilket jag är väldigt nöjd med eftersom jag inte är en Spiroufantast (jag har iofs läst rätt många av albumen). Spirou går för närvarande i Fantomen, det är Franquins klassiska äventyr som publiceras. I början av quizet står det att nästa album På uppdrag av Z släpps på svenska våren 2009.

Det finns även en liten notis om Per Demervalls nya album Rosenhanes äventyr- kaffe eller som handlar om Gustav III som testar sin teori om att kaffe är ett farligt gift genom att låta två fängslade mördare dricka kaffe respektive te dagligen tills en av dem dör. Krögaren Rosenhane kommer dock planerna på spåren. På 80-talet gavs Lutans hemlighet ut av Carlsen Comics, också det med Rosenhane i huvudrollen. Du kan läsa det gratis här. Per Demervall har även gjort en serieversion av August Strindbergs klassiker Röda rummet och även Det var inte så länge sedan om Stockholm på 50-talet.

Inga kommentarer: