onsdag 19 november 2008

Seriebutiker jag gillar

I den mellanstora stad jag bor i finns det ingen seriebutik så jag har inget naturligt häng när det gäller seriebutiker. Jag har dock några favoriter jag vill tipsa om.
  • Serieboden i Gamla Stan: en nostalgifavorit där jag inhandlade en hel del Fantomen i min barndom under semestern i kungliga huvudstaden. Trångt och mysigt. Bra priser. Butiken består av två rum, i det inre kan den som vill stå och lukta på gamla serietidningar i lugn och ro om man har den böjelsen. Jag har den böjelsen men jag föredrar att göra det i hemmets lugna vrå, helst om jag läser en Fantomen från sent 70-tal, då tar jag mig en sniff ibland. Jag föredrar lite gammalt framför nytt.
  • Seriegrossisten vid Odenplan: upptäckte jag först sedan jag börjat läsa serier i vuxen ålder. Här har jag fyllt på med flera riktigt bra Epix-album i deras för något år sedan så välfyllda reabackar. Här hittade jag också Francois Bourgeons Sirenens sång som jag vid tillfället letar efter i över ett år. När jag lyfte blicken mot hyllorna övanför begagnat utbudet slog hjärtat lite snabbare och jag spanade så att ingen annan var ute efter den innan jag bad en av de som jobbade där att ta ner den och med febrig blick betraktade det vackra omslaget.
  • Modern Graphics i Kreuzberg: i stadsdelen Kreuzberg i Berlin ligger min tyska favoritbutik som har ett bra utbud av nya tyska serier. Jag kan även rekommendera deras webshop för den som vill ha ett bredare tyskt utbud än vad AdLibris erbjuder. Bredvid butiken finns dessutom Berlins bästa kebabställe där de faktiskt inte serverar döner utan wokat kött som serveras i en pannkaka bakad i pizzaugn. Det är nog världens godaste kebab.
I min barndom fanns det butiker både i den stad jag växte upp i och i grannstaden. Men det var då det.

Inga kommentarer: