måndag 17 november 2008

Ge mig bra serier för barn!

Det finns ibland lite intressant om serier i dags- och kvällspressen, via Seriefrämjandets forum hittade jag i dagens Expressen en artikel om barnserier, eller snarare bristen på bra barnserier.
Jag har själv funderat lite över detta på sista tiden, min dotter är fortfarande för liten för serietidningar (hårdinbundna serieböcker möjligen- de måste tåla en hel del) men ganska snart så tänkte jag introducera henne i seriernas underbara värld. Men och det är inget litet men, var ska jag börja och med vad? Bamse känns som ett självklart val, jag läste själv Bamse som liten och gillade den skarpt. Men förutom Bamse så känns det tunt. Dan Hallemar, som skrivit artikeln drar paralleller tillbaka till 50-talet och den hätska stämning som rådde gentemot serietidningar, en moralpanik som lämnat spår in i vår tid. Tyvärr är det fortfarande så att många ser ner på serier, som att serier skulle vara ett hot mot läsandet vilket jag anser bara är dumt.

Visst kan man besöka lite serieantikvariat och köpa lite Bobo, Mumin, Pellefant men vad ges ut idag som riktar sig till barn mellan säg fyra och tio år. Ingenting känns det som. Jag tror definitivt att det skulle finnas en marknad för en ny tidning jämte Bamse med ett mer blandat innehåll. Gärna en nyskapande serie utan traditionella könsroller, en politiskt korrekt tidning fast utan pekpinnar och på barnens villkor. Intelligent underhållning, barn är inte dumma, möjligtvis deras föräldrar. Ju högre upp i åldern desto tydligare blir fördelningen mellan pojkar och flickor (jo visst börjar den redan på BB, rosa till flickor blått till pojkar, gulligt och tufft). Många av dagens föräldrar är medvetna om detta och många skulle säkert uppskatta en bra och lättillgänglig serietidning om en sådan fanns.

Ovanstående är kanske ett önsketänkande men jag tror att det skulle fungera. Lite beklämmande är det dock att de som försökt, förläggaren Mikke Schirén berättar om sina erfarenheter i Expressens artikel, verkar stånga sig blodiga mot tröga utgivare. Visst minskar nästan alla serietidningars upplagor men både Bamse och Kalle Anka har ett antal år på nacken, de nya titlar som ser dagens ljus är ofta baserade på kortsiktig ekonomisk vinning, att mjölka det sista ur någon populär företeelse. Kvalitet kan visst fungera, det har fungerat när det gäller t.ex. fotboll (Offside) så varför inte när det gäller mindre barn. Vem vågar?

En satsning på serier i bokform borde däremot inte vara någon omöjlighet, det finns i dagsläget ingen svensk serie som vänder sig till barn eller yngre tonåringar för den delen som ges ut i bokform vad jag vet. Med tanke på vilken megasuccé Martin Widmarks olika mysterieböcker gjort borde det gå att locka något förlag att satsa lite offensivt. Ett samarbete mellan en skicklig författare och en skicklig tecknare hade varit det ultimata. Här finns det definitivt mycket att lära av mangan som gjort succé i Sverige de senaste åren. Varför skulle inte en svensk serie kunna göra motsvarande succé? Lyckas en så kommer efterföljarna av bara farten.

Det kan iaf inte bli sämre :)

Inga kommentarer: