lördag 12 september 2009

Kvinnliga seriehjältar jag gillar

De flesta serier är skapade av män. Följaktligen är också de allra flesta hjältarna män. Trots det finns det tack och lov en del riktigt intressanta kvinnliga hjältar i seriernas värld. Först ska jag kanske definiera hjälte. Jag tänker mig en betydligt vidare definition är den man kanske först tänker på när man hör uttrycket seriehjälte. Kanske förknippar man uttrycket med Fantomen, Captain America eller Stålis. Men sällan en kvinna. Den enda klockrena kvinnliga seriehjälte jag kommer på är Modesty Blaise. Det är lätt att förknippa hjälte med styrka och därmed lite röj med diverse busar. Om man tänker utanför serierna på vad som definierar en hjälte så är begreppet istället väldigt brett. En hjälte kan rädda någon ur ett brinnande hem men kan likväl vara en vardagshjälte som serverar mat till hemlösa. Det är lite den definitionen jag är ute efter när jag ska lista mina främsta kvinnliga seriehjältar.

Adelé Blanc-Sec: Jacques Tardis hjältinna slåss mot diverse galningar i det tidiga 1900-talets Paris. Hon söker inte röj men dras likväl in i det hela tiden. Hennes främsta styrkor är hennes mod och envishet, det sistnämnda också ett av hennes stora problem. Jag gillar Adelé eftersom hon helt enkelt är j-t tuff trots att hon från början är en vanlig person.

Isa: Francois Bourgeons hjältinna har det inte lätt i klassikern Resande med vinden men hon gör det bästa av situationen i en värld dominerad av män. Hon lyckas alltid komma vinnande ur saker genom att hon är slugare än de andra. Slug är i det här fallet positivt.

Michonne: Tuffast av alla överlevare i zombieeposet The Walking Dead. Michonne är grym med sitt samurajsvärd och en riktig dödsmaskin. Dessutom är hon schizo. Hon klarade sig länge genom att gå med sin zombiefierade pojkvän och ytterligare en zombie i släptåg innan hon stötte på de andra överlevande. Hon har definitivt fler liv än en katt. Jag gillar henne för att hon är så j-a hård.

Sist men inte minst givetvis Mina Harker som lett flera uppsättningar av The League of Extraordinary Gentlemen. Mina gillar jag skarpt för hennes järnvilja. Hon är dessutom riktigt intelligent vilket behövs i den samling av lirare hon leder.

Det finns givetvis fler men ovanstående är mina favoriter. I jämställdhetens namn ska jag givetvis även lista mina manliga seriehjältar framöver.

1 kommentar:

Anonym sa...

Glöm inte Tank Girl och Hopey från Love & Rockets!