måndag 29 september 2008

Min barndoms seriebutiker 1

Ju äldre jag blir desto mer nostalgisk blir jag när jag tänker tillbaka på barndomen. När jag var i de tidiga tonåren fanns det fortfarande seriebutiker i de flesta svenska städer, iaf som hade begagnade serier. Jag minns att det i Hässleholm, i det s.k. Stjärnhuset på Bokeberg fanns en liten affär med begagnade serier som drevs av en pensionerad man (givetvis). Jag minns inte namnet på butiken eller mannen som drev den och inte så mycket av utbudet, jag var i stort sett bara ute efter Fantomen på den tiden. Men det fanns iaf begagnade tidningar prydligt uppradade i hyllor, sorterade efter namn och år. Jag minns att jag var där både med min farfar och min farsa, hur många gånger minns jag inte. Det jag minns är att mannen som drev den var väldigt trevlig och jag har ett svagt minne av att han innan den butiken hade haft en inne i stan (Bokeberg är iofs nära centrum, Hässleholm är inte så stort) men det var innan jag blev intresserad av serier. Nu drev han den här som ett tidsfördriv men kom att stänga den och jag har för mig att jag var där när han sålde ut. 2 kr kostade Fantomen-tidningarna och det enda nummer jag vet att jag köpt där är Kejsarskatten av Ulf Granberg och Jaime Vallvé, nr 12/1981. Min farfar lever inte längre så han kan inte hjälpa mig med minnena, jag får ta och kolla med farsan om han minns bättre än jag. Det är lustigt hur selektivt minnet är, varför kommer jag ihåg just ett nummer som jag köpte där, det var inte ett nummer jag letat speciellt efter vad jag minns. Jag minns att jag var dit på kvällen eller den sena eftermiddagen och det var mörkt ute, lite ruggigt men vad gör det när man får leta efter Fantomen-tidningar. Numera är det en frisersalong där, kulturskymning råder. Men minnena finns kvar om än lätt beslöjade av tidens tand.

Inga kommentarer: