måndag 16 februari 2009

Du vet att du vill av Malin Biller

Albumet består av strippar och bilder och Malin Biller driver med allt möjligt. Jag är inget fan av att läsa strippserier i samlingar eftersom få strippserier är roliga att läsa i sträck. Inte heller Malin Billers strippar håller för det och jag har läst albumet lite då och då. Jag hade inte läst så mycket av henne tidigare men fick en rolig serie som jag har för mig hette Mitt sommarlov på mejlen för nåt år sedan som var riktigt kul så jag hade hyfsade förväntningar på albumet som bara delvis infriades. Jag har inte läst någon av de tidningar där hennes strippar publicerats så allt var nytt. Omslaget är rejält lökigt och slemma medelålders män har en framträdande roll i ett antal av stripparna. Annars pendlar temana lika mycket som kvalitén på stripparna. De flesta är lite småkul, ett mindre antal riktigt roliga och några riktigt kassa. Vissa skämt har jag sett och hört många gånger innan men ibland har Malin Biller hittat en fräsch vinkling. Det enda genomgående tema jag hittar är Billers fascination för olika former av vulgariteter och det är ju oftast kul. Sammanfattningvis så är det rätt kul men gör sig bäst i väldigt små doser. Biller är dock roligare än majoriteten av de strippserier som går i de stora drakarna som Elvis, Hälge, Andra våningen och allt vad de heter. De humorserier som går i dagstidningarna är enligt mig andra klassens serier och ger mest folk en skev bild av vad serier är.

Inga kommentarer: