måndag 9 februari 2009

Ganges 2 av Kevin Huzenga

Igår drabbades jag av plötslig yrsel och lätt illamånde. Skälet till det var för lite sömn, dels pga min sambos utsvävningar dels av min dotters ovilja att sova i egen säng. Att jag sedan sprungit upp och ner i pulkabacken som Captain America gjorde inte saken bättre, eller all snöskottning för den delen. Jag blev närmast apatisk och orkade inte blogga utan slöade framför drottningarna av sekundärskam, Mia och Klara, samt psyk-serien Nip/Tuck. Orkade inte ens läsa serier. Så här kvällen efter börjar jag känna mig som människa igen och därmed bloggbar.

Jag har tidigare recenserat Ganges 1 som jag gillade och såg därför fram emot att läsa Ganges 2, också den en del av Fantagraphics fantastiska Ignatz-serie. Serien inleds med några sidor med ett dataspel för att därefter fortsätta med Glenn Ganges (tydligen heter de inte bara Glenn i Göteborg) arbete på ett it-företag under it-boomen, dels skildras arbetet på företaget och relationerna där men även det shoot-em-up spel som större delen av personalen spelar med besatthet efter arbetsdagens slut.

Kevin Huizenga är en mycket skicklig tecknare, inte bara vad det gäller att utnyttja seriemediets möjligheter utan även att förmedla stämningar och karaktärernas känslor. Man förs in i berättelsen och den känns genuin, både som vardagsbetraktelse och som beskrivning av en epok är den suverän. Huzenga lyckas även göra medarbetarnas dataspelande intressant något som borde vara svårt. Hur intressant borde det egentligen vara att skildra ett dataspel i en serie? Även skildringen av it-boomen är klockren, just så som det skildras kan jag tänka mig att det var. Relationerna mellan medarbetarna och chefen känns universella och just skildringen av Glenns chef är en av höjdpunkterna, även för en chef är han ovanligt full av floskler. Min favoritsekvens i detta sekvenskonst album är när Glenn ljuger för sin sambo och säger att de bara spelat dataspel några gånger av alla de tillfällen han jobbat över vilket får till följd att hans näsa växer som Pinocchios. Det finns många fler pärlor som den för detta är en fantastisk serie. Läs den. Nu.

Inga kommentarer: