måndag 2 februari 2009

Årets Weltklasse: Bästa svenska album

(Trumvirvel) Årets Weltklasse i kategorin Bästa svenska album tilldelas Joanna Rubin Drangers självbiografiska Alltid redo att dö för mitt barn. Albumet är fantastiskt roligt och träffar mitt i prick när det gäller föräldraskapets toppar och dalar. (Konfettiregn av sjävbiografiska introverta svenska serier)

Valet av Alltid redo att dö för mitt barn var lätt. Ingen av de andra svenska serier som getts ut under året och som jag läst har varit i närheten. Jag har svårt att tro att jag skulle gilla Pirinien eller Granér som är de enda från Sydsvenskans ranking som jag inte läst mer. Jag tycker att förra året var ett bra år för svenska serier med en bredd som tidigare saknats. De serier som breddade utbudet var framförallt Mumiens blod och Roparen som jag hoppas får efterföljare/uppföljare i år. Jag tror dock att det blir svårare att utse bästa svenska album nästa år, det verkar iaf bli en bra vår.

2 kommentarer:

Jakob sa...

Jag kan berätta att jag precis börjat arbetet med uppföljaren till ”Roparen”. Den heter ”Färjkarlen” och utspelar sig i Stockholm och Göteborg 1961. Den kommer att innehålla kidnappningar, biljakter och nattliga dyk efter skatter. Vad mer kan man begära? Siktar på hösten 2010 för utgivning...

Rikard sa...

Nice. Lycka till med det.