måndag 23 februari 2009

Fantomen ges ut kronologiskt i USA

Serieforum finns en nyhet som jag väntat på länge, nämligen att Fantomen ges ut kronologiskt. En artikel finns på ICV2. Den första samlingen ges ut i september 2009 och innehåller dagsstrippserien från 1936-38. Man kommer att ge ut tre volymer med dagsstrippserierna och en volym med söndagsserierna. Den första volymen är på 320 sidor varav 16 i färg. Det blir givetvis inbundet och lite lyxigt med ett pris på 40 dollar. Utgivare är för mig okända Hermes Press som även börjat ge ut Buck Rogers i samlad form. Ett givet köp i mina ögon, jag kommer iaf att införskaffa alla volymer som innehåller de äventyr som Ray Moore ritat då han är mina stora favorit bland de amerikanska tecknarna. Jag kommer däremot antagligen inte att införskaffa Wilson McCoys och definitivt inte Sy Barrys. Lee falk tappade stinget med åren. Förutom det så är jag extremt svag för den för 30-talet typiska exotism som präglar de tidiga Fantomen-äventyren och dessutom fanns det mer humor i Fantomen back in the days.

3 kommentarer:

Jimmy Wallin sa...

Kan inte annat än hålla med dig.
Ray Moores Fantomen är en riktig pärla,titelkaraktären har en klädsam mystik runt sig och spottar ur sig dräpande oneliners på löpande band. I norge har Egmont gett ut ett par volymer med dagsstripserien i samma utförande som förlagets Modesty Blaise-volymer, synd att intye svenskarna hakade på.

Joakim Gunnarsson sa...

Ja, Moores år kan vara kul att ha.
McCoys version säger jag bara gääääsp till...
Men serien lyfte faktiskt när Barry tog över 1962 och de första åren han tuschade serien lär nog bli givna köp till min seriehylla i alla fall.

Anonym sa...

Moores Fantomen var fantastisk! Han är oöverträffad vad det gäller mystik i serien! Wilson McCoy tycker jag inte om så mycket om, men Sy Barry gillar jag, i alla fall som han tecknade på 60- och 70-talet.