lördag 10 januari 2009

Alltid redo att dö för mitt barn av Joanna Rubin Dranger

Jag har inte läst något av Joanna Rubin Dranger tidigare min i mitt sökande efter årets bästa svenska serier lämnas inget år slumpen (mer än Pirinen och Granér). Alltid redo att dö för mitt barn handlar om föräldraskapet. Ens egna förväntningar, omgivningens förväntningar och de konventioner som präglar vardagen. Det här är en av de absolut roligaste serier jag läst. Joanna Rubin Dranger träffar oftast mitt i prick, avsnittet om smärtlindring och hela processen med utbildningar och besök på MVC fram till födseln är klockren. För att man verkligen ska ha behållning av serien bör man nog antingen ha barn eller iaf vänta barn. Hade jag inte haft barn hade jag garanterat inte haft lika kul men eftersom jag känner igen mig i de flesta situationerna (även om jag tack och lov slapp det där med smärta) så blir det jäkligt kul. Hon driver hårt med sig själv och det hon upplever som tillkortakommanden i föräldraskapet och relationerna till andra. De inrutade könsroller som visar sig tidigt driver hon skönt med men även hur svårt det är att stå emot (jag har själv försökt men min dotters garderob innehåller alldeles för mkt rosa). Vuxnas dubbelmoral får sig en känga och hon skildrar även på ett kul sätt några av de tillfällen då ilskan tar överhanden. Det är givetvis inte bara gnäll, hon beskriver även hur mycket hon älskar sitt barn och hur underbart föräldraskapet är. Å det är just så det är, jobbigt men underbart, känslor svåra att beskriva. Resultatet är ett fantastiskt album som givetvis hade varit med på min julklappslista om jag läst den innan jul. En perfekt present att ge bort till någon med barn är det iaf. En seriefrämjande insats. T.o.m. min sambo som är extremt svårflörtad vad det gäller serier läste den. That´s not half bad.

Inga kommentarer: