lördag 24 januari 2009

2009- en titt i kristallkulan

Staffan på Staffars :) har skickat en utmaning till mig och en rad andra om önskningar och förväntningar på 2009. Jag har tidigare skrivit en önskelista om vad jag vill att förlagen ger ut men här blir det lite fritt om vad som kan hända 2009.

Önskningar:
  • Att förlagen ger ut det jag önskat ;)
  • Att en svensk äventyrsserie ges ut och blir en fet succé.
  • Albumförlaget och Komika tjänar feta pengar.
  • Urhunden delas ut på SPX.
  • Seriefrämjandets ledning lär sig stava till ödmjukhet och inser att de arbetar på uppdrag av medlemmarna.
  • Att jag får fler besökare på bloggen.
Vad jag tror:
  • Flera serietidningar läggs ner och bland dem återfinns en klassiker.
  • Minst en seriebutik i Sthlm slår igen.
  • Galagos nya form blir bra.
  • Efter en bra vår stryps utgivningen under hösten.
  • Slutet på tonårsmangavågen blir tydligt.
Fantagraphics har länkat till min blogg här. De har tydligen genom något sökverktyg hittat bloggen och översatt citatet "En blåsippa i den stora serieskogen" till "A blue anemone in the great series of forest". Kul.

DN finns en artikel med titeln Egotripp eller symbolik- en fråga om genus? som berör skillnaderna mellan några av de mest uppmärksammade manliga och kvinnliga serieskaparna och att de förra fokuserat på det självbiografiska medan de senare fokuserat på det politiska. Intressant och en bra artikel.

Inga kommentarer: