tisdag 6 januari 2009

Sossarnas grå eminens bloggar om serier

Enn Kokk (han är från Estland, därav det tuffa namnet) är kanske okänd för de flesta men han har fått epitetet socialdemokraternas grå eminens och då saknar man inte makt. Numera antar jag att Enn Kokk är pensionär eftersom han är 71 år. Han är f.ö. gift med den betydligt mer kända Birgitta Dahl fd talman och minister. Av en slump surfade jag in på Enn Kokks blogg och upptäckte att han är serieläsare vilket alltid är sympatiskt. Till min förvåning (här kommer fördomen) så hade han recenserat Sibiu av Jimmy Jönsson och även Mats Källblads Sture Stelben liksom Mats Jonssons I detta satans rum. Även i övrigt uppvisar Enn Kokk inga ålderkrämpor vad gäller serieintresset. Så vill jag också vara när jag är pensionär, fortfarande öppen för nya intryck. Han beskriver hur han sitter på sin glasveranda och lyssnar på musik med ett glas cognac i handen. Så sitter jag gärna om en fyrtio år fast med portvin i glaset istället (japp när det gäller dryckesvanor är jag redan pensionär).

Den grå eminensen är f.ö. titeln på ett Fantomen-äventyr publicerat 1986. Jag kommer inte ihåg om det var Fantomen som var den grå eminensen eller ej och kan inte kolla upp det eftersom jag till mina föräldrars förtret fortfarande inte frigjort dem från mina gamla Fantomen.

I dag har för övrigt bloggen slagit besöksrekord, tack för det Jonas Anderson, mannen bakom Albumförlaget, som tackat för Årets Weltklasse både på Seriefrämjandets forum och på Serieforum. Glad att du uppskattade priset och priset består av just orden :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Kolla under Kulturspegeln, Serier, så kommer du att hitta massor av artiklar om serier. Jag har mycket länge varit seriefan: har till exempel ntroducerat Mafalaa i Sverige.