lördag 31 januari 2009

En önskning som slår in och serier att se fram emot

Komika Magasin finns en intervju med Johannes Klenell, förläggare på Galago, som berättar att de tänker ge ut Uzumaki, en skräckmanga som riktar sig till en vuxnare publik. En riktigt trevlig nyhet, jag hade i min önskelista till förlagen önskat att Bonnier Carlsen skulle bredda sin mangautgivning men det blir alltså Galago som tar det första steget att ge ut något. Förhoppningsvis kan Galago överträffa förra året, vilket jag iofs tror kan bli svårt, där de dels gav ut en antologi med svenska tecknare i USA genom Top Shelf, dels hade stora framgångar med flera av sina svenska titlar. Galago hade dessutom en utställning på svenska ambassaden i Tokyo och kanske var det där som suget att ge ut manga kom. Dessutom verkar det bli flera titlar framöver. Jag tror nog att Uzumaki kommer att gå bra så det blir förhoppningsvis fler titlar framöver, kanske redan i år. Omslaget till Viz amerikanska utgåva är riktigt snyggt, förhoppningsvis väljer Galago det.

För övrigt gillar jag Komika Magasins initiativ att intervjua förläggare om vad som komma skall. Jag hade gärna sett en genomgång av vårens utgivning i stil med de genomgångar som danska Seriejournalen har ibland så man vet vad förlagen ska ge ut.
Såg att SvD hade en artikel om några av vårens mest intressanta svenska serier precis när jag skrivit ovanstående. Det finns en hel del att se fram emot. Jag ser mest framemot Lars Krantz debut Dödvatten och Gängkrig 145. Bergtings och Lapidus samarbete som jag skrivt om tidigare. I slutet av artikeln görs en jämförelse mellan Jason Lutes och storheterna Will Eisner och Art Spiegelmann, en skrattretande jämförelse. Lutes är inte ens nära.

Inga kommentarer: