söndag 25 januari 2009

Årets Weltklasse: Bästa till svenska översatta album

(Trumvirvel) Årets Weltklasse för bästa till svenska översatta album går till Drömmarnas djup av Hisae Iwaoka. En alldeles underbar manga just när jag gett upp hoppet om att det skulle ges ut något annat än tonårsmanga. En rörande och sentimentral berättelse där Hisae Iwaoka lyckas förmedla både värme och en ekande känsla av ensamhet. (Konfetti gjord av BC:s tonårsmanga kastas ut)

Förra året hade priset gått till fantastiska Black Hole men även Rabbinens katt och framförallt Olaf G hade legat bra till. I år däremot så var det så tunt med översatta serier att jag först inte hittade en serie som var värdig att få ett pris. Visst tycker jag att Det tredje testamentet och Bouncer är bra serier men inga mästerverk. Berlin- stad av rök som jag läste ut igår (och som jag trodde var en given vinnare) var en större besvikelse än ettan. Hergés äventyr var även den helt okej men inte så mkt mer. Jag har inte läst Optimals finska album men det lär jag å andra sidan inte göra framöver heller. Har jag missat något? Jo, det har jag ju faktiskt. Drömmarnas djup. Jag hade bestämt för att inte utnämna något album av ovanstående anledning tills jag kom ihåg Ordbilder Medias utgåva av Drömmarnas djup. Men jag hoppas ända att 2009 blir betydligt bättre än 2008.

Inga kommentarer: