fredag 9 januari 2009

Tintin fyller 80 år

Världens kanske mest kände reporter, Tintin, fyller 80 år och det har uppmärksammats på flera håll. KulturnyheternaSVT hade ett kort reportage med Jimmy Wallin idag eftersom han tecknar del två i sin och Dick Harrisons Tintinpastisch. Tydligen ska Spielbergs Tintin-film börja spelas in om en månad. På Svenska Dagbladet kan man göra en Tintin-quiz. Scorade bara 6 av 10 och blev därmed påmind om att jag mina Tintinkunskaper inte är vad de var för 15-20 år sedan trots mitt korta återbesök i julas i Tintins värld. På SvD finns även en artikel om Tintin. DN kan ju inte vara sämre utan har även de en artikel om Tintin. DN har även en intervju med översättaren och tillika ordföranden i Generation Tintin Björn Wahlberg. Björn Wahlberg tycker att det är ett mysterium att Tintin fortfarande är så populär, det är bara att hålla med men även i hans analys av varför Tintin är tidlös. Det var den känslan jag fick när jag återbesökte Tintins värld. Bra serier liksom bra filmer åldras med behag.

Grattis Tintin!

SvD fortsätter i seriernas spår och noterar att Barack Obama gästspelar i senaste numret av Amazing Spider-Man. DN gör detsamma.

Inga kommentarer: