måndag 5 januari 2009

Årets Weltklasse: Bästa serieförlag

(Trumvirvel) Årets Weltklasse för bästa förlag går till ett förlag som haft modet och viljan att våga satsa på franska albumserier som ingen annan har gjort de senaste tio åren och förlaget har därmed breddat det svenska serieutbudet på ett välbehövligt sätt. Vinnare är Albumförlaget! (Konfettiregn av sönderklippta osålda ex av julalbum, framförallt Kronblom 1999 och Fantomen 2003)

Jag började med denna eftersom det var årets enklaste. Kategorin gällde bara svenska förlag och det fanns egentligen ingen utmanare. Albumförlaget (den stiliga loggan finns till vänster) har sedan utgivningen startade med Det tredje testamentet 1: Markus eller Lejonet vaknar i april gett ut ytterligare en del av Det tredje testamentet och de två första (och den första cykeln) av Bouncer. Albumen har getts ut i den klassiska europeiska varianten som av Fredrik Strömberg dömts ut. Förhoppningsvis visar Albumförlagets utgivning hur fel han har. Även Komika ger ut serier såsom franska serier ska ges ut dvs i den storlek de är tänkta. Jag håller tummarna för Albumförlaget och uppmanar alla att liksom jag övervinna snåldjävulen och beställa direkt från förlaget. Det är dyrare än många nätbokhandlar men vissa initiativ ska stödjas, jag har iofs bara beställt senaste Bouncer direkt från förlaget men det ska bli ändring framöver (jo, jag rodnar av skam).

Inga kommentarer: